loading...
farhang-sch
farhang-sch بازدید : 29 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

فروش چاقوي شکاري
خريد چراغ قوه

ستایش زبان‌فارسی، آن دم که به قربانگاه جامعه می‌رود!
پیشگفتار


«این زبان بهشتی، که محصول ترکیب و امتزاج قدرتمندانه دو زبان پارسی و عربی است، که هر دو، زبان‌های نیرومند و نافذ و استواری هستند، بدون هیچ تردیدی، زیباترین، خوش‌آهنگ‌ترین، عمیق‌ترین، ریشه‌دارترین، زنده‌ترین، پرخون‌ترین، رنگین‌ترین، حسی‌ترین، غنی‌ترین و کارآمدترین زبان دنیاست‌».
نادر ابراهیمی

این سخن نادر ابراهیمی درباره «زبان فارسی» است؛ زبانی که امروز با آن سخن می‌گوییم؛ زبانی که بیش از هزار سال نه تنها وسیله ارتباط میان مردم بوده است، بلکه میراث عظیمی از تفکر و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی را در ‌قرون متمادی از خود به جای گذاشته است؛ وسیله‌ای شده است برای خلق هنر، برای ایجاد اثری ماندگار که حاصل ترکیب موسیقی و عاطفه و تخیل است؛ خالق شعر که جولانگاه تفکر و اندیشه نوابغ و بزرگان این سرزمین کهن بوده است.

در وصف زبان فارسی می‌توان حرف‌ها زد و صفحه‌ها سیاه کرد؛ اما ستایش آن چه سود وقتی این معبود هستی ما ایرانیان در قربانگاهی به نام جامعه رو به زوال می‌رود؛ می‌گویم «قربانگاه» زیرا این روزها بیش از همیشه شاهد نوشته‌ها و گفته‌هایی در اطراف خود هستیم که برایمان تصویری دردناک را نقش می‌زنند: گویی زبان فارسی را زیر تیغ گیوتین گذاشته‌اند و ذره ذره آن را به نفس‌های آخر نزدیک می‌کنند!

وقتی ‌روی تابلوی تبلیغاتی در خیابان می‌خوانیم: «آگهی تبلیغاتی خود را در روزنامه ... انتخاب و جایزه بگیرید‌». دیگر چطور می‌توان از این دست اشتباهات فاحش ـ آن هم در انظار عمومی ـ را به قربانی شدن تشبیه نکرد؟

گویی این گونه غلط‌نویسی‌ها آنچنان در زمین جامعه فرهنگی ما ریشه دوانیده‌‌اند که هیچ امیدی به قطع علف‌های هرز نیست. وقتی به کسی می‌گویی: «معروف حضور» درست است نه «معرّف حضور»، ابرو در هم  می‌کشد که مگر‌ می‌توان چنین گفت، آن وقت فکر می‌کنند بی‌سوادم... .

براستی ‌در دنیای وارونه‌ای زندگی می‌کنیم و حق و باطل چنان با هم آمیخته شده‌اند که جدایی‌شان ناممکن به نظر می‌رسد؛ اما چه می‌توان کرد؟ سکوت هم جایز نیست، زیرا «اگر در سکوت راه نجاتی بود، مردگان فاتحان جهان بودند‌».

پس باید همچون همیشه از جایی آغاز کرد. تا به کی به جای «چنانکه» بگوییم «چنانچه»، به جای «استادان» بگوییم «اساتید»، به جای «گزارش‌ها» بگوییم «گزارشات»، به جای «علیه» بگوییم «برعلیه» و هزاران به جای دیگر... ؟

اگر از مردم عادی و عامی که هیچ تلاشی در اصلاح زبان روزمره ندارند و برعکس در بطن این جامعه رو به تغییر، خواسته و ناخواسته دست به قتل عام زبان فارسی می‌زنند، بگذریم، به سردمداران دستور زبان و نگارش فارسی نیز امیدی نیست؛ مگر به جنگاوران هم می‌توان امیدی داشت با این جنگ چندین ساله‌ای که بر سر رسم‌‌الخط فارسی به راه انداخته‌اند؟

این جنگ بی‌پایان چه سودی داشته است جز ایجاد تشویش در خط فارسی و سردرگمی نویسندگان فارسی‌زبان که هنوز هم نمی‌دانند بنویسند «دانشکده» یا «دانش‌کده»، «بیشتر» یا «بیش‌تر». فرزندان ما در کتاب‌های درسی مدرسه ‌‌می‌خوانند «کم‌تر» و وقتی وارد دانشگاه می‌شوند در همه کتاب‌هایشان می‌خوانند «کمتر»؛ حال آن که در هر دو صورت یک معنا را دریافت می‌کنند.

این جنگ بی‌پایان جز آن که رسم‌الخط هزار ساله ما را دچار تشتت کند، چه کرده است؟ جز این است که بزرگان ما همچون حافظ  و سعدی و مولانا نوشته‌اند «چیست» حال چگونه می‌توان نوشت «چی‌ست»؟ به حکم دستور زبان گشتاری نوام چامسکی ـ زبان‌شناس آمریکایی فارسی‌ندان ـ چگونه می‌توان پیشینه طولانی خط فارسی را که گنجینه‌ای از شعر و نثر از آن باقی مانده است، بر هم زد؟ حال آن که تغییر در رسم‌الخط در معنای واژگان و جمله‌ها هیچ‌گونه تغییری نخواهد داد و این تقیّد و تصلب جز آن که فارسی‌آموز و فارسی‌زبان را از راه درست زبان دور کند هیچ سودی ندارد.

آیا بهتر نیست به جای آن که خود را مقیّد کنیم به اتصال و انفصال کلمات، به فکر درست‌نویسی و ‌‌درست‌گویی باشیم و روی تابلوی تبلیغاتی بخوانیم: «آگهی تبلیغاتی خود را در روزنامه ... انتخاب کنید و جایزه بگیرید‌».

نکته دیگر که حاصل تجزم و تصلب است، ستیز با واژگان دخیل عربی در فارسی است. امروزه می‌بینیم که گروهی از عرب‌ستیزان و پارسی‌دوستان ِ شیفته وطن و سنت‌های باستانی ایران زمین، بشدت با کلمات عربی در فارسی می‌ستیزند و نه تنها برخی از واژگان عربی را حذف که رسم‌الخط عربی را نیز دستخوش تشویش کرده‌اند؛ چنانکه «مسأله» را می‌نویسند «مسئله» به بهانه فارسی کردن رسم‌الخط، حال آنکه «مسئله» با وجود همزه بر روی پایه «ی» همچنان عربی است و اگر قرار بر فارسی کردن آن باشد باید بنویسیم «مسیله»؛ چنانکه «فائده» را می‌نویسیم «فایده»!

از بین بردن کلمات عربی در فارسی از آن دست تجزماتی است که کم‌کم به زبان غنی فارسی لطمه وارد می‌کند. بی‌آنکه این عرب‌ستیزان بدانند که زبان عربی، زبان پرمایه‌ای است با دایره واژگانی بسیار و بی‌تردید کمک بزرگی به زبان پارسی کرده است. نگارنده این سطور هرگز با حمله اعراب به ایران زمین و از بین رفتن فرهنگ و تفکر ایرانی ـ به ویژه در آن دو قرن سکوت سیاه و فترت‌انگیز ـ نه موافق است و نه از آن دل خوشی دارد اما این همه تجزم را نمی‌پذیرد و نمی‌تواند خدمتی را که زبان غنی عربی به فارسی کرده است نادیده بگیرد.

نادر ابراهیمی باز چه خوب گفته است: «زبان شریف عربی، زبانی است قدرتمند، پرخون، سیال، مستحکم و بسیار پر واژه. زبان پارسی قبل از اسلام، زبانی است لطیف و مهربان؛ اما کم خون، کم واژه و نارسا. در آمیختن این دو زبان، از یک سو پسوندی ـ پیشوندی ـ میان‌وندی شدن و از سوی دیگر به طور وسیع تصریفی و اشتقاقی شدن زبان فارسی را به کوهی رفیع و جلیل تبدیل کرده است‌».

چنانکه در کشورهایی مانند تاجیکستان که به زبان فارسی دری سخن می‌گویند، مردم گاه با کمبود واژه مواجهند اما ما چنین نیستیم و این امر را شاعران و نویسندگانمان طی قرن‌ها اثبات کرده‌اند.

فکر می‌کنید اگر نصرالله منشی به زبان عربی آشنا نبود، آیا اثری به زیبایی و ماندگاری «کلیله و دمنه» خلق می‌شد؟ اصلاً بیایید به این موضوع نگاهی تاریخی داشته باشیم. به جز شاهنامه ـ که من فکر می‌کنم در دوره خودش اثری نادر و حاصل نبوغ فردوسی است و بی‌تردید فراتر از زمان خویش ـ هیچ یک از آثار قرن چهارم و پنجم که هنوز زبان عربی به قدر قرون بعدی در میان ایرانیان آن دوره رواج نداشت، اثری ماندگار و با اصالت نشد. نمی‌توان آثار شاعرانی مانند فرخی، کسایی، عنصری و حتی منوچهری را از جهت ماندگاری و اصالت در زبان و حتی مضمون، با آثار شاعران آشنا به زبان عربی همچون سنایی، عطار، نظامی، مولانا، سعدی و حافظ مقایسه کرد. بی‌شک آشنایی این بزرگان با زبان عربی یکی از عوامل مهم در خلق آثارشان بوده است.

اگر امروز بخواهیم زبان عربی را از فارسی حذف کنیم و یا واژگان جدید ـ و گاه بی‌مایه و غلط ـ به جای آنها بگذاریم چه بر سر گنجینه شعر و نثر فارسی ما خواهد آمد؟ به این بیت زیبای حافظ توجه کنید:

دل کز طواف کعبه کویت وقوف یافت                             از شوق آن حریم ندارد سر حجاز

اگر 50 سال آینده ـ که بی‌تردید ستاره درخشان غزل حافظ همچنان در آسمان ادب فارسی خواهد درخشید ـ فرزندان ما این بیت را بخوانند و عربی ندانند قطعاً یک کلمه از آن را نخواهند فهمید.

پس به نظر می‌رسد بیش از آن که بر سر واژگان عربی و نیز رسم‌الخط فارسی جنگ بیهوده کنیم بهتر است درست‌نویسی و دستور زبان و نگارش فارسی را خوب بیاموزیم. آنچه امروز موجب نگرانی است نقش‌ رسانه‌های جمعی در ترویج زبان فارسی است، زیرا هر روز شاهد اشتباهات فاحشی از سوی گویندگان و نویسندگان این رسانه‌هاییم.

به نظر می‌آید لزوم آموزش «نگارش و ویرایش» در سطح عمومی از جمله مسائلی است که در سطح جامعه و از سوی مسئولین نادیده گرفته شده است. چه بهتر بود در کنار این همه آموزش‌های رایگان در فرهنگسراها و مکان‌های فرهنگی، اجتماعی ـ از آموزش گلکاری و گلسازی گرفته تا آموزش‌های قبل از ازدواج و آیین همسرداری و... ـ کارگاه‌هایی برای آموزش درست‌نویسی و آموزش دستور زبان و نگارش فارسی ترتیب دهند، شاید که امیدی باشد تا زبان فارسی از این قربانگاه نجات یابد و بیش از این در گزند باد و طوفان نباشد و فردوسی بزرگ افسوس نخورد که چرا هزار سال پیش گفت:

          بسی رنج بردم در این سال سی                            عجم زنده کردم بدین پارسی

* مریم اسدیان، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی
اتفاقا این استاد ادبیات کهن ما مانند اساتید موسیقی سنتی سخت گیرانه به موضوع نگاه کردند. وگرنه در زبان چیزی به نام درست و غلط وجود ندارد و صرفا آنچه عموم بر آن توافق دارند معیار قرار می گیرد، حتی اگر متفاوت از اصول اولیه باشد و نمونه این موضوع را بسیار در تاریخ می بینیم، کلمات بسیار زیاد عربی و فرانسوی و مغولی که الان به گونه ای متفاوت در فارسی استفاده می شوند و آن را زیبا تر کرده اند و خلاهای موجود را پاک کرده اند.

اتفاقا نباید در مقابل تغییرات زبانی سخت گرفت و به جای آن باید دنبال هدایت بهینه این تغییرات به مسیرهای بهینه شد. مانند همان کاری که در زبان انگلیسی انجام شده، آن ها در 300 سال اخیر کلی از قوانین زبانی خود را تغییر داده اند ولی با این حال به نقطه تعالی بالاتری رسیده اند.

سپاس
وقتی که "دانشجویان دکترای زبان و ادبِ فارسی" اینگونه ابرازِ دیدگاه می کنند و "بر علیهِ" را نادرست ولی "علیه" را درست می دانند دیگر چه چشمداشتی از مردمِ عوام می رود که به گفته ی ایشان هیچ کوششی در بهکردِ زبان نمی کنند؟! متاسفانه جزمگرایان هیچگونه استدلالی را هم قبول ندارند و همچنان بر طبلِ درست و غلط می کوبند. با نوشتنِ "حتا" و "مثلن" به شدت مخالفت می کنند با این توجیه که این واژه ها عربی است و باید به همان شکلِ اصیلِ عربیِ خود نوشته شود، اما هیچ توجیهی ندارند که چرا مثلن بیشمار واژه ای که در عربی مختوم به تای گرد هستند در نوشته های پارسی زبانان با "ت" نوشته می شود و از دیدِ آنان هیچ اشکالی ندارد: ارادت، شفاعت، محبت، کرامت و... .
"برعلیهِ او" را غلط می شمارند چون معنای تحت اللفظیِ آن می شود: " بر بر او او" اما "علیهِ او" را درست می دانند درحالیکه تحت اللفظیِ همان هم می شود: "بر او او"! و همانا نمیبایست مقبولِ آنان بیفتد، لیکن افتاده است!
سره گرایان را بی هیچ دلیلی سرتاپا محکوم می کنند غافل از اینکه چه خدماتِ شایانِ توجهی به پارسی کرده اند و خود نیز از برساخته های آنان استفاده کرده و می کنند.
واژه هایی نظیرِ "پستچی" را که حاصلِ پیوندِ یک واژه ی ناپارسی با یک وندِ ناپارسیِ دیگر است قبول دارند اما در کمالِ ناباوری واژه ای مثلِ "مدرنیت" را که درست از همان الگوی ساختی پیروی می کند خطای فاحش می نامند.
واژه ای چون "نامربوط" یا "اولین" را که حاصلِ پیوندِ یک وندِ پارسی با یک واژه ی عربی هست روا می دارند لیکن "خواهشاً" را که حاصلِ پیوندِ یک وندِ عربی با یک واژه ی پارسی است را تازی-سازی می شمرند و بکلی ناروا! (و بی شمار مثالِ نقضِ دیگر که باربار گفته ایم و گفته اند. بماند که در خانه اگر کس است یک حرف بس است.)
در یک کلام هرچه از گذشته برجای مانده است را دربست می پذیرند و هر تغییرِ امروزین را خطای فاحش به شمار می آورند.
و نهایتِ استدلالشان (!) این است که: جدالِ زبانشناس با ما را پایانی نیست، موسی به کیشش عیسی به کیشش.
بیایید به خاطرِ زبانِ پارسی هم که شده بیدار شویم از این خوابهایِ جزمی، و باور کنیم که این جور درست و غلطهای نامعقول و غیرِ منطقی صرفن پارسیِ عزیزمان را از پویایی و بهبود باز می دارد و نتیجه ای جز تناقض گویی های بسیار، و جز شاهکارِ سراسر تناقضِ "غلط ننویسیم" نخواهد داشت.
با این همه مانیز کاملن باور داریم که درست و غلط در زبان وجود دارد، و "باید" درست نوشتن را آموخت. بر ما نیز بدیهی است که نمی توان "چیزی را انتخاب و جایزه گرفت بلکه باید "انتخاب کرد و جایزه گرفت".
بدرود

farhang-sch بازدید : 25 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

عينک ديد درشب
چراغ ال اي دي پرتابل

رییس مرکز ملی فرش ایران اظهار امیدواری کرد که ظرف دو ماه آینده و با آغاز سال نو میلادی شاهد صادرات فرش‌ ایرانی به آمریکا باشیم.
 
حمید کارگر با حضور بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، با بیان اینکه امیدواریم فرش ایرانی دوباره به بازار آمریکا راه یابد،  گفت : البته این ورود به آن معنا نیست که سهم گذشته مان را می توانیم به دست آوریم، چون قبل از تحریم حدود 80 میلیون دلار صادرات به آمریکا داشتیم و قرار نیست در سال 2016 نیز 80 میلیون دلار صادرات داشته باشیم، چون در پنج سال عدم حضور ایران در بازار آمریکا، کشورهای رقیب در آنجا فعال شده اند و سهم ایران را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه فرش ایرانی در چند سال تحریم از دو منظر آسیب دید، گفت: تحریم های عمومی و اقتصادی باعث شد هزینه صادرات افزایش یابد و ریسک صادرات بالا رود. از طرفی مشکلاتی که در نقل و انتقالات شاهد بودیم منجر به بالارفتن قیمت ارز، بیمه و هزینه های حمل ونقل شد.

کارگر با بیان اینکه با اجرایی شدن برجام راه ورود فرش ایرانی به آمریکا باز می شود، اظهار کرد: آسیب های تحریم های عمومی کشور کاهش یافته و ریسک صادرات نیز باید کاهش یابد.

رییس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه حضور پرقدرت در بازارهای سنتی مثل اروپا نیازمند تبلیغات است، افزود: مرکز ملی فرش ایران برنامه ریزی های لازم را انجام داده تا در نمایشگاه دموتکس 2016 که در دی ماه در هانوفر آلمان برگزار می شود نشست ها و میزگردهای ویژه ای با حضور تولیدکنندگان و بازرگانان ایرانی، آلمانی و آمریکایی برگزار کند.

وی در عین حال بیان کرد: قرار است به زودی جشنواره گره زرین با هدف ارتقای منزلت اجتماعی قالیبافان و هنرمندان فعال در حوزه هنر- صنعت فرش دستباف ایران برگزار شود.

کارگر ادامه داد: مرکز ملی فرش ایران درصدد است در این رویداد فرهنگی و هنری، قالیبافان، طراحان و نقاشان، رنگرزان و رفوگران فرش دستباف ایران را مورد تکریم قرار دهد و برای این منظور منتخبان هر یک از این رشته های شغلی در سطح استان ها معرفی و سپس نمایندگانی از بین آنان در سطح ملی مورد تقدیر قرار می گیرند.

ایسنا
 

farhang-sch بازدید : 17 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

انواع دوربينشکاري
خريد ليزر سبز ارزان

farhang-sch بازدید : 26 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

پد ضد تعريق
مونوپاد

شاید من همچون همه مازندرانی ها از اینکه تیم چهارم مازندران در ۸ وزن با ۵ مدال طلا و ۳ مدال نقره و ۵ مدال برنز با بیش از ۳۰ امتیاز اختلاف با تیم نایب قهرمان و ۳۶ امتیاز نسبت به تهران بزرگ با آن همه اعتبارات و امکاناتی که دارد، قهرمان شده خیلی باید خرسند و راضی باشم اما در کنار این مسئله این سوأل را هم از رسول خادم که خودش را عقل کل کشتی کشور می داند می پرسم که چرا تهران بزرگ با آن همه امکانات و اعتبارات و مربیانی که دارند تنها با دو مدال به کار خود خاتمه داد؟

یا چرا کرمانشاه قطب ممتاز کشتی کشور تنها ۳ مدال درجه ۲ و ۳ ، استان گلستان که یکی از قطب های کشتی خیر کشور است با ۱ مدال درجه ۲ به کارنامه خود خاتمه دادند؟

images

این کارنامه یعنی تعطیلی مطلق کشتی کشور! از کشتی کشتی همدان، لرستان، خراسان رضوی، گیلان، کردستان، اصفهان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی و … هیچ خبری نبود و این همه رکود و سقوط در استان های کشور ارمغان خوبی برای کشتی مازندران به شمار نمی رود! این ادعا از آن جهت قابل تصدیق است که اگر استان های ذکر شده در رشته کشتی احیا شوند این مسئله باعث تلاش بیشتر جامعه کشتی مازندران برای اثبات شایستگی هایش می شود.

دلاور مردان مازندرانی نباید درحاشیه امنیت باشند زیرا قصد ما صید مدال های رنگارنگ آسیا، جهان و المپیک است.

مازندرانی ها زمانیکه سایر استان ها را آماده و سرحال احساس کنند بر تحرک خود برای کسب موفقیت خواهند افزود مسابقات قهرمانی کشتی کشور باید در چارچوب نظم و انضباط قانونی و رده بندی فنی مناسب برگزار شود اما جا دارد که از درخشش یلان مازندران نیز به نیکی یاد کنیم که در اوزان ۵۷ سید مصطفی دامادی، در ۶۱ مهران نصیری، در ۷۰ سعید داداشپور، در ۸۶ محمد جواد ابراهیمی و در ۱۲۵ کیلوگرم سید رضا موسوی صاحب ۵ نشان طلا شدند.

فرزاد عموزاد خلیلی، کیانوش نادری، اباذر اسلامی ۳ دلار دیگر مازندرانی به ۳ نشان نقره دست یافتند و جابرصادق زاده، سید مهرشاد اکبری، مهران شیخی، رضا اطری نیز به نشان برنز این مسابقات رسیدند که این موفقیت را به آنها تبریک می گوییم.

البته از جابر صادق زاده قهرمان کشتی پهلوانی کشور و اباذر اسلامی قهرمان سابق کشور انتظاری بیشتری برای صید مدال طلا بود این نکته را نیز بارها یادآور شده بودم که مهدی تقوی، عزت الله اکبری و ایمان محمدیان بازهم در این مسابقات حضور نیافتند که این علامت سوأل بزرگی برای جامعه ورزشی و کشتی استان بوده است؟

قهرمانان باید میل خواستن را برای پوشیدن دوبند تیم ملی داشته باشند در این ارتباط تقوی میلی برای مسابقات جهت کسب دوبند تیم ملی ندارد و وضعیت عزت الله اکبری نیز به همین منوال است وی پس از کسب یک مدال نقره دیگر نتوانست توانمندی خود را به مرحله ظهور بگذارد ایمان محمدیان هم بعد از صید مدال جوانان دیگر توفیقی برای حضور در مسابقات جهانی نداشته است البته مهدی تقوی به دیوار سختی به نام حسن یزدانی برخورده است که عبور از سد وی کار بسیار سختی براتی تقوی خواهد بود.

در این ارتباط نباید احساساتی قلم زد و باید واقعیت کشتی را درک کنیم، به هیچ عنوان نباید به دنبال اصرار بی جهت برای حضور برخی از قهرمانانی که انگیزه لازم را برای پوشیدن دوبند تیم ملی ندارند، باشیم. البته مازندرانی ها باید در مسابقات جهانی امسال ناکامی مسابقات قهرمانی دوره گذشته جهان را جبران کنند و کسب مدال های جهانی حداقل خاستگاه جامعه کشتی از آنهاست.

مازندرانی ها در اوزان ۶۱ – ۶۵-۷۰-۷۴-۸۶ -۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم چشم به صید مدال طلا دارند، صید مدال طلا قهرمانی جهان یعنی جواز حضور در تیم ملی برای حضور در مسابقات قهرمانی المپیک خواهد بود البته مسابقات قهرمانی آسیا و قهرمانی مسابقات جام جهان پهلوان تختی و جام جهانی نیز جاده صاف کن بسیاری از قهرمانان جهت حضور در مسابقات المپیک خواهد بود البته در کشتی فرنگی هم مازندرانی ها چشم انتظار درخشش قاسم رضایی و بشیر باباجانزاده هستند.

باید دید آیا بازهم فدراسیون کشتی به دیدگاه هیأت کشتی مازندران در انتخاب مربیان تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان و قهرمانی آسیا و قهرمان المپیک احترام خواهد گذاشت یا بازهم باید شاهد گزینش نفرات به صورت سلیقه ای و نورچشمی همچون سنوات گذشته باشیم.


شلمچه نیوز

farhang-sch بازدید : 26 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

دستگاه طراحی ناخن نایس نیل
تروکالر اصل

گزارش «تابناک باتو» از نمایشگاه مطبوعات امسال میزان هورمون تستوسترون در آقایان از حدود 30 سالگی به مرور رو به کاهش می‌گذارد و این مسئله نیز روی میل جنسی تأثیر می‌گذارد. در واقع کاهش میزان تستوسترون به کاهش میل جنسی، بروز اختلالات نعوظی، نوسان خلق‌وخوی و مشکلاتی در تمرکز و حافظه منجر می‌شود. در این مطلب چند ماده‌ی غذایی مفید و سالم را معرفی می‌کنیم که باعث افزایش میزان تستوسترون در آقایان می‌شود.

عسل

عسل یک ماده‌ غذایی طبیعی است که علاوه بر تقویت بدن باعث التیام هر چه سریع تر زخم می‌شود. این ماده‌ی غذایی حاوی بور است. بور یک عنصر شیمیایی و سرشار از تستوسترون است. اکسید نیتریک موجود در این ماده‌ی غذایی باعث انبساط رگ‌های خونی می‌شود و این مسئله نیز در داشتن نعوظی کامل تأثیر زیادی دارد.


کلم

کلم سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. علاوه بر این کلم حاوی میزان قابل‌توجهی ایندول 3 کاربینول است که میزان استروژن (هورمون زنانه) را کاهش داده و به این ترتیب اثرگذاری تستوسترون را بالا می‌برد. کلم‌ها حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدسرطانی نیز هستند و سلامت بدن را ارتقا می‌دهند.


مارچوبه

مارچوبه یک داروی تقویت‌کننده‌ی جنسی طبیعی است. این ماده غذایی سرشار از اسیدفولیک، پتاسیم و ویتامین E است که در تولید تستوسترون نقش مهمی دارند.


سیر

آلیسین موجود در سیر باعث کاهش میزان کورتیزول شده و به این ترتیب به تستوسترون مجال کافی می‌دهد تا به وظیفه‌ی خود به درستی عمل کند. حتماً می‌دانید که کورتیزول هورمون استرس است و بالا بودن استرس به میل جنسی آسیب می‌زند. توصیه می‌کنیم سیر را به‌صورت خام مصرف کنید تا از بیشترین میزان خواص آن بهره‌مند شوید.


تخم‌مرغ

اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب اشباع‌شده، ویتامین D، کلسترول و پروتئین‌های موجود در تخم‌مرغ در تولید تستوسترون لازم نقش مهمی دارند. بنابراین توصیه می‌کنیم که از مصرف این ماده‌ی غذایی مفید غافل نشوید.


موز


موز حاوی آنزیمی طبیعی به نام بروملوئین است. این آنزیم باعث تحریک ترشح تستوسترون می‌شود. موز همچنین منبع خوب قندهای دیرجذب است بنابراین تأمین‌کننده‌ی انرژی زیادی برای بدن است.


هندوانه

محققان دانشگاه تگزاس به این نتیجه رسیده‌اند که هندوانه حاوی اسیدآمینه‌ی «سیترولین» است که در بدن به «آرژینین» می‌شود. در نتیجه جریان خون تحریک می‌شود. به عقیده‌ی محققان این میوه‌ی آبدار و خوشمزه جایگزین طبیعی و مناسب ویاگرا است.


جینسینگ

در سال 2002 پژوهشی در دانشگاه اولسان کره انجام شد و نتایج آن نشان داد که گیاه جینسینگ قرمز کره‌ای به 60 درصد از افرادی که از مشکل اختلالات نعوظی رنج می‌بردند کمک کرد تا مشکلشان رفع شود. به عقیده‌ی محققان این گیاه باعث افزایش میزان تستوسترون و رفع مشکلات جنسی آقایان می‌شود.


بادام

فرقی ندارد که شما آقا باشید یا خانم. خوردن چند عدد بادام کافی است تا میل جنسی شما افزایش پیدا کند. بادام سرشار از زینک است که باعث تحریک ترشح تستوسترون شده و میل جنسی را بالا می‌برد.

برگ‌های کوچک و سبز اسفناج میزان استروژن را کاهش می‌دهند. این سبزی مفید سرشار از منیزیم، ویتامین C و E است و باعث افزایش میزان تستوسترون می‌شود.

بلغور جوی دوسر
بلغور جو دوسر علاوه بر دارا بودن زینک و آل آرژینین حاوی میزان قابل‌توجهی ویتامین D نیز می‌باشد. باید بدانید که علاوه بر زینک و آل آرژینین که باعث تقویت قوای جنسی می‌شوند ویتامین D نیز باعث افزایش تستوسترون و افزایش قدرت جنسی آقایان‌ می‌شود.


مرکبات

مرکبات کمک می‌کنند تا میزان کورتیزول یا همان هورمون استرس کاهش پیدا کند. این میوه‌های خوشمزه و آبدار همچنین باعث افزایش میزان ویتامین A بدن می‌شوند. مرکبات میزان استروژن را کاهش داده و هورمون مردانه‌ی تستوسترون را جایگزین می‌کنند.


اسفناج

برگ‌های کوچک و سبز اسفناج میزان استروژن را کاهش می‌دهند. این سبزی مفید سرشار از منیزیم، ویتامین C و E است و باعث افزایش میزان تستوسترون می‌شود.

انگور

نتایج پژوهشی که در دانشگاه هنگ‌کنگ انجام شده است نشان می‌دهد مصرف چند دانه انگور قرمز در روز باعث افزایش میزان تستوسترون شده و جنبندگی منی دانه‌ها را افزایش می‌دهد.


آووکادو

هنوز اکثر مردم آووکادو را به عنوان میوه‌ای قابل مصرف و مفید نپذیرفته‌اند. اما این میوه‌ی چرب بسیار مفید است و لیاقت این را دارد که در سبد میوه جای داشته باشد. محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند آقایانی که چربی‌های غیراشباع مونو مصرف می‌کنند کلسترول مضر کم و در عوض تستوسترون بیشتری دارند. این اسیدهای چرب در آووکادو، مغزها و دانه‌ها و همچنین روغن‌های گیاهی به میزان قابل‌توجهی وجود دارد.

ماهی تن

نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه «گراز» اتریش نشان می‌دهد که ویتامین D تستوسترون بدن را حتی تا 90 درصد افزایش می‌دهد. این ویتامین برای حفظ کیفیت اسپرم و میزان منی دانه‌ها لازم و ضروری است. اگر زیاد در معرض آفتاب قرار نمی‌گیرید سعی کنید ماهی تن و تخم‌مرغ بیشتری میل کنید.


انار

تبیان نوشت: نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد که 47 درصد آقایانی که دچار ناتوانی جنسی شده‌اند با مصرف روزانه‌ی آب انار بهبود زیادی در وضعیت خود مشاهده کرده‌اند. آب انار باعث افزایش میزان تستوسترون و جریان خون در بدن می‌شود.


گوشت

در برخی موارد حذف کردن کامل گوشت از برنامه‌ی غذایی می‌تواند باعث کاهش میزان تستوسترون شود. البته باید به نوع گوشتی که مصرف می‌کنید دقت کنید. نتایج پژوهش‌های محققان دانشگاه اوتاه نشان می‌دهد که داشتن یک برنامه‌ی غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع‌شده (موجود در گوشت گاو و گوساله) می‌تواند به کاهش میزان تستوسترون منجر شود. به همین دلیل لازم است که از گوشت‌های طبیعی و کم‌چرب استفاده کنید.
تبیان

farhang-sch بازدید : 42 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

ترازوي جيبي دو صفر
دوربين شکاري روسي

یک روانشناس بالینی گفت: تقریبا همه افراد متاهل، دوران مجردی و متاهلی خود را با هم مقایسه می‌کنند و معمولا دوران مجردی خود را با تفریحات، لذت‌ها و آزادی‌های بیشتر به یاد می‌آورند اما همه، حتی آنهایی که خیلی زود ازدواج کرده‌اند، لزوما احساس نمی‌کنند که مجردی نکرده،‌ متاهل شده‌اند.
 
دکتر راضیه نصیرزاده درباره دلایل احساس برخی زوجین درباره ازدواج زودهنگام خود گفت: گاهی وقتی ازدواج کرده اید که هنوز نمی دانستید چه کسی هستید و از زندگی خود چه چیزی می خواهید. شما پیش از ازدواج، مسئولیت زیادی نداشته اید، طبعا ازدواج کردن که با آغاز مسئولیت های زیادی همچون پرداخت هزینه هایی مثل اجاره خانه و خرید مایحتاج زندگی، انجام وظایف مربوط به خانه داری و البته شرکت در مهمانی هایی که در دوران مجردی، اجباری برای شرکت در آنها نبود، همراه است. این موارد می تواند شما را به یاد دوران بی دغدغه مجردی تان بیندازد.

انگیزه شما برای ازدواج مناسب نبوده است

این روانشناس بالینی افزود: وقتی به دلایلی مانند نظارت ها و سختگیری های والدین، اختلاف ها و تنش های بین والدین و اعضای خانواده، تصمیم به ازدواج گرفته اید، یا تنها به دلیل ترس از این که ممکن است بهتر از این فرد پیدا نکنید، تن به ازدواج داده اید، یا وقتی رویای ازدواج در سن خاصی دارید و چون خالی بودن صفحه دوم شناسنامه تان آزارتان می داد، خواستید حتما ازدواج کنید، ممکن است به خودتان بگویید کاش برای ازدواج عجله نکرده بودم.

دوستان مجردتان را می بینید و خود را با آن ها مقایسه می کنید

وی گفت: از نظر شما مجردها زندگی هیجان انگیزتر، دغدغه ها و نگرانی های کمتر، علاقه مندان، طرفداران و دوستان بیشتر، آزادی، اوقات فراغت، خوش گذرانی ها و تفریحات جذاب تر، پیشرفت های تحصیلی و شغلی بزرگتر، قدرت و اختیار تصمیم گیری بالاتری دارند. شما با خود فکر می کنید دوستان مجردتان دنیا را تکان می دهند.

بپذیرید که دوران مجردی تمام شده است و با آن خداحافظی کنید

نصیرزاده توصیه کرد: شاید خیلی زود و بدون آنکه معنای زندگی مشترک را بدانید ازدواج کرده اید، اما وقتی مسئولیتی مثل ازدواج را می پذیرید، نمی توانید بین راه پشیمان شوید حتی اگر دوران مجردی، آن طور که شما تصور می کنید دوران شاد و بی دغدغه ای باشد، به هر حال شما آن را پشت سر گذاشته اید. پذیرفتن آنکه زندگی تان وارد مرحله جدیدی شده است، اولین گام برای کنار آمدن با احساسی است که نسبت به متاهل بودن خود، دارید. پس بپذیرید که دوران رفیق بازی، شیطنت های جوانی، از رابطه ای به رابطه دیگر رفتن و توجه نشان دادن یا جلب توجه کردن برای جنس مقابل، پایان یافته است.

نگرش خود را اصلاح کنید

وی با بیان اینکه گاهی نگرش شما به زندگی مجردی و متاهلی به اصلاح شدن نیاز دارد، گفت: معمولا وقتی افراد متاهل هستند، فکر می کنند مجردها با آزادی و استقلالی که دارند، تنها به خوشگذرانی و لذت بردن از زندگی مشغول هستند و یا به دلیل وقت و فراغت بیشتری که دارند در حال طی کردن بدون توقف پله های ترقی هستند اما این موضوع بیشتر به خیال بافی شبیه است تا واقعیت.

نصیرزاده افزود: زندگی متاهلی هم از مزایا و لذت های خاص خود برخوردار است. به عنوان مثال متاهل بودن با احساس تعلق داشتن و امنیت و صمیمیت بیشتری همراه است. شما با ازدواج به عنوان یک بزرگسال بالغ و پخته پذیرفته می شوید و ضمن این که صاحب خانه و زندگی می شوید، رابطه جنسی سالم تری هم خواهید داشت بنابراین متاهل بودن به معنای آن نیست که دنیا برای شما پایان یافته است.

وی گفت: زوجین راضی از ازدواج خود وقتی بعد از چند سال به داشته های خود نگاه می کنند از مجردی نکردن خود پشیمان نیستند. آنان به آرامشی که در کنار همسر و فرزندان خود داشته اند می اندیشند و از این که بهترین و پرانرژی ترین روزهای زندگی شان را صرف سرمایه گذاری برای بهترین روابط خود و زندگی شان کرده اند، خوشحال هستند.

برای برآورده کردن خواسته هایتان با همسرتان به توافق برسید

این روانشناس بالینی تصریح کرد: با وجود تاهل اما هنوز می توانید برخی از تفریحات دوران مجردی خود را داشته باشید. بسیاری از تفریحات دوران مجردی شما با همسرتان قابل انجام است. این روش را امتحان کنید، ضمن این که شما و همسرتان می توانید برای گذراندن زمان هایی با دوستانتان و سایر فعالیت ها و لذت هایی که در دوران مجردی داشتید به توافق برسید.

وی افزود: اگر تصور کنید نباید هیچ تفریح، لذت و لحظه خوبی بدون همسرتان داشته باشید، یک باور اشتباه است. شما و همسرتان می توانید گاهی بدون حضور دیگری همان طور که دوست دارید زندگی کنید و لذت ببرید اما توجه داشته باشید که این امر نباید همیشگی باشد یا بیشتر اوقات شما و همسرتان را دربر بگیرد به گونه ای که به نظر برسد شما و همسرتان با هم در یک خانه هستید، نه این که با هم زندگی کنید.

خیانت ممنوع

نصیرزاده اظهار کرد: شروع یک رابطه موازی به هر شکل و در هر سطحی خط قرمز ازدواج است. این که شما بعد از ازدواجتان افراد دیگری را ببینید که شما از آن ها خوشتان بیاید، چیز عجیبی نیست اما یکی از ابعاد مهم ازدواج تعهد داشتن نسبت به همسرتان است. تلاش برای جلب توجه و توجه نشان دادن به جنس مقابل حتی اگر به صورت نگاه کردن و یا لبخند زدن باشد، می تواند همسر شما را آزار دهد.

ایسنا

farhang-sch بازدید : 27 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

خرید چراغ قوه تلسکوپی
ذره بينهاي حرفه اي

قابل درمان است، اما به شرطی که ... قابل درمان هستند، حتی شایعترین سرطان ها مانند سینه، پروستات،رحم و روده اگر به موقع تشخیص داده شوند.
 
به نقل از وزارت امور خارجه امریکابه مناسبت ماه اکتبر:

از هر هشت زن در ایالات متحده یک زن به سرطان سینه مبتلا می شود. به مناسبت بزرگداشت ماه افزایش آگاهی درباره سرطان سینه، کاخ سفید اکتبر نهم به رنگ صورتی درآمد؛ رنگی که نماد بین‌المللی آگاهی‌بخشی درباره سرطان سینه است. آیا شما هم کسی را می شناسید که به این بیماری دچار شده باشد؟ برای پیشگیری از گسترش این بیماری، توصیه شما به زنان و دختران جوان چیست؟

بررسی سرطان پروستات در مردان بالای پنجاه سال یک ضرورت است.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان های مردان است که بیشتر در مردان بالای پنجاه سال بروز می کند. بنابراین مردان پس از رسیدن به سن 50 سالگی بایستی از نظر سرطان پروستات بررسی شوند. پروستات غده ای به اندازه ی یک گردو است که در زیر مثانه ی مردان قرار دارد و مایعی را تولید می کند که اسپرم ها در آن شناور می شوند. در صورت بزرگ شدن این غده، ممکن است به لوله ی مجاری ادرار فشار وارد شده و سبب کاهش و آهستگی جریان ادرار شود. البته همیشه افزایش اندازه ی پروستات، نشانه ی سرطان نیست و می تواند طبیعی باشد که برای اطمینان بایستی با پزشک مشورت نمود. علت واقعی ایجاد سرطان پروستات مشخص نیست اما افزایش سن، سابقه ی ژنتیکی سرطان پروستات در خانواده، کم بودن فعالیتهای فیزیکی و رژیم غذایی حاوی چربی بالا و یا فیبر کم را از عوامل تاثیر گذار در ایجاد این سرطان می دانند.

سرطان پروستات در واقع رشد سرطانی پروستات است که علایم آن در مردان متفاوت است. در برخی هیچ علامتی دیده نمی شود و در برخی سبب مشکلات ادراری می گردد. معمولا حدود 30% بیماران مبتلا به سرطان پروستات جان خود را از دست می دهند.

برای تشخیص سرطان پروستات از تست آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA استفاده می شود. PSA به وسیله ی پروستات تولید می شود و بصورت طبیعی در حد کمی در خون مردان وجود دارد. میزان بالای PSA می تواند احتمالن نشانه ی وجود سرطان پروستات باشد. در مردانی که عفونتی در پروستات دارند نیز ممکن است PSA افزایش یابد. جواب این تست همیشه قطعی نیست و باید معاینات دیگر توسط پزشک انجام شود تا نتیجه تعیین شود.

اگر سرطان پروستات تشخیص داده شود و در بدن پخش نشده باشد معمولن جراحی و برداشت پروستات (پروستکتومی) و اشعه درمانی از اقدامات درمانی بخصوص برای سنین پایینتر هستند. اقدامات درمانی توسط پزشک با توجه به سن بیمار و نوع سرطان تعیین می گردند.
در کانادا سرطان پروستات بسیار شایع است و حدود 25% کل سرطانها را در مردان شامل می شود. در سال 2013، 23600 مورد جدید از سرطان پروستات در کانادا شناسایی شده است و 3900 نفر از آنها جان خود را از دست داده اند.

با توجه به هشدارها و نیز انجام آزمایشات غربالگری و ابداع اقدامات درمانی جدید میزان مرگ و میر این بیماری در سالهای اخیر کاهش یافته است. توصیه می شود که مردان بخصوص پس از 50 سالگی، بررسی پروستات را در چکاپ پزشکی سالانه خود بگنجانند.

در این خصوص پیشنهاد می شود با توجه به سطح توان مالی مان بیمه هایی نظیر بیمه بیمارهای سخت اختیار کنیم، این بیمه به صورت های مختلف می تواند تا سقف 2.000.000 دلار معاف از مالیات را پوشش دهد. مبلغ قرارداد در صورت تشخیص به بیماری توسط پزشک ، از طرف شرکت بیمه، به فرد بیمه شده پرداخت خواهد شد. این بیمه به دوره زمانهای متفاوت نظیرقرارداد سالانه – 5 ساله – 10 ساله – 20 ساله و تمام عمر قابل اختیا ر است. و حتا با برگشت پول در صورت عدم بیماری به بیمه شده پرداخت می شود. بیمه بیماری های سخت از کودک تا بزرگسال را در بر می گیرد. در مدلی از این بیمه نامه فرد تنها کافی است در یک دوره کوتاه مدت نظیر 10 سال پرداخت کند و بدون هیچگونه پرداختی دیگر ، تمامی عمر بیمه باشد.

ایرانتو

farhang-sch بازدید : 25 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

دستگاه بند انداز برقی
ضدعرق

ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟  به گزارش «تابناک با تو»، شاید تا کنون پرسش های زیادی در ذهنتان راجع به مدفوع ایجاد شده است؛ اما نتوانسته اید از کسی آنها را بپرسید. در اینجا پاسخ بسیاری از این پرسش ها را پیدا می کنید.

ظاهر مدفوع چه اسراری از درونتان را فاش می کند؟

مسائل مهمی در مورد مدفوع وجود دارد که به شما کمک می کند راجع به سلامتی بدن خود و اتفاقاتی که در درونتان روی می دهد، بیشتر بدانید:
 
الفبای مدفوع


اجابت مزاج نتیجه تلاش بدن برای دریافت مواد مغذی مورد نیاز از غذایی که خورده اید و دفع بقیه مواد (مواد زاید) است.

اجابت مزاج برای سلامتی اهمیت زیادی دارد چون راهکار طبیعی بدن برای خارج کردن مواد زاید از بدن است. در مورد دفعات دفع، رنگ، شکل و اندازه مدفوع یک قانون کلی وجود دارد که تا زمانی که فرد احساس راحتی می کند، اجابت مزاج طبیعی است. اما اطلاعاتی در مورد فرایند گوارش به شما کمک می کند بفهمید چه زمانی وضعیت شما از حالت طبیعی خارج شده است.

دفعات اجابت مزاج:
عددی به عنوان تعداد نرمال اجابت مزاج وجود ندارد بلکه تعداد متوسط آن مطرح است. به طور متوسط یک یا دو بار در روز اجابت مزاج انجام می شود اما بسیاری از مردم بیشتر و بسیاری کمتر از این مقدار (شاید یک روز در میان) و در موارد نادر یک تا دو بار در هفته اجابت مزاج دارند. تا زمانی که احساس راحتی می کنید لازم نیست زیاد به آن اهمیت بدهید.
 
رنگ:
معمولا به خاطر صفرا که در کبد تولید می شود و برای فرایند گوارش مهم است، مدفوع قهوه ای رنگ می شود. غذایی که می خورید معمولا از زمان بلع سه روز طول می کشد تا دفع شود، اگر دفع مواد زاید زمان کمتری طول بکشد ممکن است رنگ مدفوع سبزتر شود چون سبز یکی از اولین رنگهای رنگین کمان فرایند گوارش است.

رنگ در صورتی که تغییر شدیدی داشته باشد هشدار دهنده است. اگر مدفوع سیاه باشد ممکن است خونریزی داخلی داشته باشید که احتمالا در نتیجه زخم یا شاید سرطان است؛ مدفوعی که به علت خونریزی سیاه شده چسبناک (قیری) بوده و بوی بدی می دهد؛ هرچند مدفوع سیاه هنگام مصرف مکمل ها یا داروهای حاوی آهن یا ساب سالیسیلات بیسموت متداول است.

مدفوعی که رنگ روشن دارد (مانند خاکی) نیز در صورتی که رنگی متفاوت از رنگ همیشگی مدفوع شما داشته باشد ممکن است نشان دهنده وجود مشکل باشد. هرچند مدفوع بسیار روشن، اغلب اتفاق نمی افتد، ممکن است نشان دهنده انسداد جریان صفرا یا بیماری های کبدی باشد.

 
اندازه و شکل:
برخی تصور می کنند اگر اندازه مدفوع به باریکی مداد باشد مشکلی وجود دارد اما تحقیقات اخیر نشان داده است که این باور اشتباه است. اندازه و شکل مدفوع اگر برایتان عادی و طبیعی است، مشکلی ندارد.

بو:
معمولا مدفوع بو می دهد اما بوی بد مدفوع که به مدت یکی دو ساعت در فضای توالت بماند طبیعی است؟ بله. این امر طبیعی است و احتمالا نشانه خوبی است که شکم شما پر از باکتری هایی است که سخت تلاش می کنند تا شما را سالم نگه دارند.

روده ها میلیاردها میلیارد باکتری دارند که فرایند متابولیک و گوارش را تقویت می کنند. همچنین به واسطه آنهاست که مدفوع بو می دهد، این بو نتیجه مستقیم فعالیت باکتریها در دستگاه گوارش است؛ بنابراین، اگر چه بوی خوبی نیست اما برای مدفوع طبیعی است.

مشکلات مدفوع


اگر فرایند اجابت مزاج دچار مشکل شود چه اتفاقی می افتد؟ اولین نشانه آن تغییر برنامه معمول اجابت مزاج  و در نتیجه ناراحتی زیر کمر است.
 
یبوست و اسهال


یبوست زمانی نگرانی ایجاد می کند که معمولا یک تا دو بار در روز اجابت مزاج دارید اما این حالت تغییر کرده است و ممکن است سه روز یا بیشتر از آخرین اجابت مزاج شما گذشته باشد و احساس نفخ، باد شکم و معمولا نا آرامی می کنید. وقتی به توالت می روید، باید به خود فشار بیاورید اما حاصلی ندارد و مدفوعی خارج نمی شود.

یبوست ممکن است علتهای زیادی داشته باشد. ممکن است به علت تغییری در رژیم غذایی مانند کاهش مصرف فیبر باشد یا ننوشیدن آب کافی در روز، کاهش فعالیت فیزیکی و کاهش فرایند سوخت و ساز از جمله گوارش. داروهای خاصی مانند داروهای مسکن و مکملهای آهن نیز ممکن است موجب مشکلات یبوست گردند.  

اگر چه یبوست مجموعه مشکلاتی ایجاد می کند اما اسهال نیز به معنی اشکال در گوارش است. اسهال ممکن است به واسطه نامناسب بودن غذا برای دستگاه گوارش یا ویروس یا باکتری مضر باشد. عامل آن هر چه باشد با شل شدن مدفوع و نا آرامی که مشخصه مهم دیگر اِشکال در دستگاه گوارش است، مشخص می شود.  

اسهال ممکن است به واسطه عوامل متعددی ایجاد شود اما مشکلی که ایجاد می کند این است که اگر بیش از دو تا سه روز طول بکشد، ممکن است موجب مشکلات دیگری برای سلامتی مانند بی آب شدن بدن، گردد. معمولا ظرف یک تا دو روز اسهال یا یبوست برطرف می شود، اگر چنین نشد احتمالا برای بررسی مشکل بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 
خون در مدفوع


یکی از مهمترین نشانه های هشدار دهنده در مورد مدفوع، وجود خون در آن است. وجود خون در مدفوع ممکن است نشانه مشکل مهمی مانند سرطان باشد و باید فورا به پزشک مراجعه کنید حتی اگر فکر می کنید این خون به خاطر هموروئید (بواسیر) یا بریدگی های کوچک در بافت مقعد (مانند شقاق) است که به علت فشار زیاد و یبوست ایجاد شده، باز هم باید به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید. اگر بالای 50 سال دارید یا سابقه خانوادگی سرطان کلورکتال دارید، احتمالا کلونوسکپی برایتان تجویز می شود.

علائم هشدار دهنده دیگر که باید زمانی که اجابت مزاج رو به بدتر شدن می رود به آنها دقت کنید تب، درد شکم یا بی آب شدن بدن است. هر یک از این علائم می تواند با مشکل دستگاه گوارش مانند ویروس، آپاندیسیت (التهاب اپاندیس) یا مسمومیت غذایی مرتبط باشد.

 
سلامت دستگاه گوارش

راهکار حفظ سلامت و عملکرد دستگاه گوارش، عبارت است از رژیم غذایی پر فیبر، مقدار زیادی آب و ورزش منظم. معمولا 20 تا 25 گرم فیبر در روز توصیه می شود و در رژیم غذایی سالم این مقدار را می توان دریافت کرد. اگر دفعات اجابت مزاجتان کم است و احساس ناراحتی دارید، اولین راه اصلاح این وضعیت افزایش فیبر از طریق غذا، مکمل  یا هر دوی اینهاست.

غذاهای پرفیبر قدرتمند شامل نان سبوس دار و غلات کامل، سبزیجات و میوه ها و مغزهای گیاهی است. معمولا یک تا دو روز رژیم متمرکز بر فیبر عملکرد دستگاه گوارش شما را تصحیح می کند. دریافت مقدار آب کافی نیز برای عملکرد روده کلیدی است و باید مطمئن شوید مقدار آب کافی مصرف می کنید تا حرکت مدفوع در روده تان را تسهیل کند و به طور منظم مواد زاید را خارج کنند.
ورزش برای حرکات روده شما مفید است و به تحرک روده کمک می کند و اغلب با بهبود فرایندهای گوارشی و سوخت و ساز، یبوست را رفع می کند.

به طور کلی در مورد حرکات روده و اجابت مزاج، ساده ترین مشخصه سالم بودن، طبیعی و عادی بودن آن است و جدا از علائم هشدار دهنده ای که در مورد آن صحبت کردیم، معمولا هر چیزی که از یک سمت وارد بدن می شود با کمترین مشکلی از سمت دیگر خارج می شود.

منبع: webmd
زینب رهامی


farhang-sch بازدید : 28 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

فروش پد زیر بغل
چراغ قوه پليس

«تابناک با تو» در نظر دارد به مناسبت سوگواری اباعبدالله الحسین و برای آشنایی با آیین و رسوم مراسم عزاداری در همه شهرها و روستاهای ایران، فراخوانی از مسابقه عکاسی (موبایل، دوربین حرفه ای و...) برگزار کند.

از جمله موضوعاتی که می تواند در این مسابقه مد نظر شما هنرمندان گرامی قرار گیرد، نماز عاشورا، کودک و محرم، مساجد، هیأت ها، عزاداری های گروهی و ... _ ترجیحا مراسم امسال ـ خواهد بود.

علاقه مندان برای حضور در این مسابقه، می توانند عکس ها و گزارش های تصویری خود را به مدت یک هفته به آدرس اینترنتی bato@tabnak.ir ارسال نمایند.

گفتنی است، عکس ها به همراه شناسنامه آن ارسال شود؛ یعنی زمان و مکان و نوع مراسم در آن به همراه نام عکاس قید شود.

در پایان نام پنج عکس برگزیده به عنوان برندگان مسابقه به همراه عکس هایشان آورده خواهد شد و شما می توانید با رأی به هر عکس امتیاز بدهید. آرای شما برای گزینش عکس های برتر تأثیرگذار خواهد بود.

هم اکنون عکس های ارسالی برخی از شما خوبان را به نمایش می گذاریم.




farhang-sch بازدید : 17 دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 نظرات (0)

گن لاغری اسلیم لیفت زنانه
قيمت چراغ قوه پليسي

«با تو»: مسابقه عکس محرم و عاشورا (8) «تابناک با تو» بینندگان گرامی امروز، روز پایانی ارسال عکس های مسابقه محرم و عاشوراست و عکس هایی که از این روز به بعد ارسال می شوند، در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.

اما از آنجا که بسیاری از بینندگان عزیز از فراخوان عکس «تابناک با تو» استقبال فراوانی کرده اند و شمار عکس ها بسیار زیاد است و زمان زیادی برای تنظیم و انتشار آن نیاز است، تصمیم بر آن شد که انتشار عکس ها شما خوبان را تا پایان ماه صفر ادامه دهیم و در هر نوبت گزارش های تصویری شما بینندگان گرامی را به نمایش گذاریم.

در پایان نام پنج عکس برگزیده به عنوان برندگان مسابقه به همراه عکس هایشان آورده خواهد شد و شما می توانید با رأی به هر عکس امتیاز بدهید. آرای شما برای گزینش عکس های برتر تأثیرگذار خواهد بود.

از جمله موضوعاتی که در این مسابقه مد نظر بوده، نماز عاشورا، کودک و محرم، مساجد، هیأت ها، عزاداری های گروهی است.

هم اکنون عکس های ارسالی برخی از شما خوبان را به نمایش می گذاریم.



تعداد صفحات : 21

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 209
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 114
  • بازدید سال : 3,645
  • بازدید کلی : 31,003